تختخواب دو نفره

وقت خود را در اینجا هدر ندهید!

تختخواب دو نفره

وقت خود را در اینجا هدر ندهید!

چهار شنبه ی آخر سال!

در راستای تغییر مفاهیم واژه ها و مسخ معانی که قبلن در موردش گفته بودم این روزها به مطلب جالبی برخوردم، کافیست تلویزیون را روشن کنید تا شما هم بربخورید! این قضیه مربوط می شود به مناسبتی که پیشتر ها به اسم چهارشنبه سوری می شناختیم ولی به تازگی گویا به "چهارشنبه ی آخر سال" تغییر نام داده و یک جورهایی آدم وقتی می خواهد بگوید چهارشنبه سوری باید حواسش به دور و اطراف باشد و تمام جوانب را در نظر بگیرد و انگار این کلمه هم به قاموس حرفهای ممنوعه ی ما اضافه شده.  

این روزها شما باید در نظر داشته باشید که اگر مشغول صرف غذا هستید یا اگر کودک کم سن و سال یا بیمار قلبی یا یک نفر آدم حساس و رقیق القلب در کنارتان دارید به هیچ وجه تلویزیون را روشن نکنید، چون بدون برو برگشت یک نفر از میان شما یا همانجا بالا می آورد یا قلبش می گیرد یا اگر کودک باشد برای همیشه ذهنش بیمار می شود. دلیلش هم صحنه های چندش آور و ترسناکی ست که از آدمهای سوخته یا منفجر شده یا ترکیده و لت و پار شده در رسانه ی ملی نشان می دهند که نظیرش را در مقیاس فانتزی و غیر واقعی در سری فیلم های saw(اره) میشود دید! جدای از مبحث خطرناک بودن آتش و ترقه و خطرات این روز میخواهم از نگرانی دیگری سخن بگویم، نگرانی از حذف یک آیین ملی به بهانه ی "جیز بودن"! پروسه ای که با هوشمندی موذیانه ای و با حذف تدریجی نام این آیین از ذهن مردم دارد پیش می رود. 

من نگران روزی هستم که به فرزندان ما بگویند "چهار شنبه ی آخر سال" روزی بود که قدمتش به دهه ی هشتاد خورشیدی برمیگردد و در آن روز اقلیت خس و خاشاک با استفاده از ترقه و بمب و اینجور چیزها مزاحم زندگی اکثریت میشدند که در خانه مشغول تماشای فیلمهای سینمایی بودند که صدا و سیما برای این روز در نظر گرفته بود! و نگران روزی که عید ملی ما به جای نوروز بشود عید قربان و به جای دیدن حاجی فیروز کنار خیابان مجبور به تماشای صحنه ی وحشیانه ی سر بریدن گوسفند بشویم. 

پیشنهاد سازنده: حالا که ما فرهنگستان خلاقی داریم که واژه های زیبایی مثل کش لقمه(پیتزای سابق)، خودروی همگانی بزرگ(اتوبوس) و کوچک(مینی بوس)، پاس ور(پلیس)، چرخ بال(هلی کوپتر) و ... اختراع می کند، بیاییم یک ارگانی هم جهت جایگزینی این رسوم پوسیده و بیگانه با فرهنگ اسلامی ما (مثل چهارشنبه سوری) با آداب و سنن اسلامی مثل مراسم عزاداری و اینها تاسیس کنیم! 

سوال بی ربط: چرا برای واژه های عربی معادل سازی نمیشود؟ مگر فقط زبانهای انگلیسی و فرانسه زبان بیگانه اند؟  

دقیقه نود: تشکر ویژه از آتیش پاره به خاطر تلاش و پایداری جهت انتخاب قالب! 

وقت اضافه: آیا میشود آرشیو را از بلاگفای کوفتی به اینجا منتقل کرد؟ 

نظرات 13 + ارسال نظر
alone bunny دوشنبه 24 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 08:10 ب.ظ http://www.bitter-smile.blogfa.com

سلام!
من امروز بیرون بودم،انقدر گارد ریخته بود ترسیدم.چهارشنبه سوری یا چهارشنبه آخر سال بخوره تو سرمون،آدمو سکته ندن؟!
ولی به هرحال ما که هیچی،شما یه سیم ظرفشویی آتیش بزنید!

آتیش پاره دوشنبه 24 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 08:14 ب.ظ http://www.miss-atishpare.blogsky.com

هیچ کدوم از واژه های جایگزین شده به گرد پای این نمیرسن: ((کروات/ کراوات= دراز بند تزیینی)) یعنی آدم اینو که میشونه دوس داره رسما بره کل فرهنگستانو بخوره!! به نظر من همون ((فلش بی تربیت)) بهتر بود!!
بعدشم عوض شدن اسم چهارشنبه سوری به چهارشنبه آخر سال (البته سه شنبه آخر سال) واسه اینه که سوری اسم خانومه و محمود از پایه با این اسامی مشکل داره وگرنه به جون داداچ ربطی به حذف آیین مایین نداره!!!! :دی
در مورد انتقال آرشیو آره میشه من خودم شاهد بودم یه نفر این کارو کرد!! :دی
میگم قدرت خدا این قالبه ییهو چه تغییرات گسترده ای کرد فقط پنجرهه جون سالم به در برده!! :دی

آره که نشد جواب، اگه راست میگی بگو چجوری؟!

SDF دوشنبه 24 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 08:27 ب.ظ http://balghoorat.wordpress.com

تو روح هر چی دست اندر کار تی وی میلی!
آرشیو رو میتونی منتقل کنی..اون لینکی دفعه پیش گذاشته بودم راجع به همین بود... خیلی خوب توضیج داده..

عیدت مبارک پیشاپیش

سال نوی شما هم جدید!

فرضیه های گستاخانه دوشنبه 24 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 09:11 ب.ظ http://impudentlytheorys.blog.com

هنوز روز موعود فرا نرسیده پشماشون فر خورده و جومونگ و فاطی کماندوو و اینا رو ریختن تو خیابون...
ااااا ،عربی که زبان بیگانه نیست...زبان این مرز و بوم،اینجا مملکته الله و ممد و علی و حسن و ایناس.

فرضیه های گستاخانه دوشنبه 24 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 09:12 ب.ظ http://impudentlytheorys.blog.com

نه نمیشه از بلاگفای کوفتی آرشیو و انداخت اینور.../
راستی یه کامنت خصوصی واست می زارم بخونش.

فرضیه های گستاخانه دوشنبه 24 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 09:14 ب.ظ

نه بیخیال اش شدم کتمنت خصوصی و !

تصمیمتو بگیر رفیق!

آرش دوشنبه 24 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 09:31 ب.ظ http://arashq.blogfa.com

یاد برنامه "بچه ها مواظب باشید" افتادم همش اون صحنه روشن شدن کبریته توی ذهنمه
الگانس مشکی داره اینجا واسه چهار شنبه سوری میترکونه
واژه عربی هم ماله خودمونه.جزیره که میدیم خلیج هم میدیم زبونم روش

Mute Vision دوشنبه 24 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 10:42 ب.ظ http://mute-vision.blogspot.com

پستت رو داغ داغ خوندم و کیف کردم از این همه نکته بینی ُ‌خوشم اومد مو رو از ماست کشیدی و سوالاتی که مطرح کردی دقیقا همون هایی که من دنبال جوابشم البته بجز قضیه آرشیو بلاگفا ! این .... از همون اول دنبال ی همچین پروسه ای بودند و یه عده زودباور هم فکر میکنند این ها دارند دل میسوزونند که مثلا از خطرات و اینا می گند جون عمشون .
در باب معادل سازی واژه های بیگانه هم می دونی چی برام جالبه؟
اینکه کیلو کیلو اول صحبت هاشون عربی بلغور می کنند بعد سر اینکه اسم خلیج فارس رو میگن خلیج عربی رگ غیرتشون مثلا متورم میشه !
نمایش راه انداختن واسه ملت .

وحید سه‌شنبه 25 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 02:52 ق.ظ http://www.vma.ir

من که ندیدم ولی شنیده ها حاکی از حتی تشریح بدن تو سمائه! :دی
ماشالله سر هر خیابون 4 تا غول بیابونی زبون نفهم و 100 تا جوجه بسیجی گذاشتن تا خرتناق آدم رو بگرده تا یه وقت منحرف نشیم

من سه‌شنبه 25 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 11:15 ق.ظ http://visible.blogfa.com/

باید میبودین و میدیدین رفته بودم بدووم دور تا دور پارک ۳ تا اتوبوس سرباز و پاس ور جان بود....حالا من موندم این واسه خاطر خطر آتیش بازیه یا؟؟؟؟؟
من ترسم اینه که دوروز دیگه بگن عید نوروز باستانی تغییر نام بدن با تعطیلات رسمی اسلامی.....
به هر حال زنده باد چهرشنبه سوری خودمون....

الی سه‌شنبه 25 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 11:44 ق.ظ http://www.dasnevesht.blogfa.com

اول از همه قالب نو مبارک
دوم من فکر میکنم بهتره خودمون این سنتها رو بهشکل واقعیشون حفظ کنیم اینجوری بهتره
سوم نگاه نکردن به تلویزیوناین روزها از الزامات داشتن اعصاب راحته

بردیا پنج‌شنبه 27 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 01:06 ب.ظ http://irrelevant.blogfa.com

سلام سینیور.
چهارشنبه سوری همه مبارک.
راستی شاید خالی از لطف نباشه که بدونیم روز پایان سرایش شاهنامه هم منطبق بر چهارشنبه سوری بوده.

بی هویت دوشنبه 2 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 09:45 ب.ظ http://suicide.blogfa.com

خوب حق دارید
قضیه همان طبقه بندیست که گفتم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد