تختخواب دو نفره

وقت خود را در اینجا هدر ندهید!

تختخواب دو نفره

وقت خود را در اینجا هدر ندهید!

گذار به پسامدرنیسم!

پیش نوشت: این پست برای خوانندگان قدیمی وبلاگ تکراری ست، به لحاظ مناسبتش با این روزها میگذارمش. 

چند سال پیش وقتی فیلم "ghost dog" جیم جارموش را میدیدم چیزی که خیلی مرا درگیر کرد دیالوگ های پیرمردی بود که مدام میگفت " همه چی عوض شده...دیگه هیچی مث سابق نیست...معنی همه چی عوض شده " و از این جور حرفها. آن موقع حرفهایش برایم غریب بود و چیزی ازش دستگیرم نمیشد، بعد که نقدهایش را خواندم و با رفقا در موردش حرف زدیم، فهمیدم که این اشاره ای ست به دغدغه ی آن روزهای جارموش یعنی پست مدرنیسم که اثرش را در ادبیات و هنر و سینما و زندگی و کلن همه چیز آنوریها گذاشته بود و این پیرمرد داشت در لفافه به یکی از مولفه های این جریان یعنی معناگریزی و همینطور عدم قطعیت اشاره می کرد.این چیزها برای من که در یک جامعه ی سنتی عقب مانده که به سرعت در حال پس روی و دور شدن از دنیای مدرن بود، زندگی می کردم و ادبیات و هنر سرزمینم هنوز به دوره ی مدرن هم نرسیده بود، کمی سنگین و ناملموس بود.

اما من هیچگاه فکر نمی کردم که روزی این معناگریزی و عدم قطعیت وعوض شدن مفاهیم را با پوست و گوشت و استخوان و چربی و دیگر اجزای وجودم حس کنم، آن هم در همین خراب شده ی فرهنگ ستیز.

قضیه از این قرار است که این اواخر هر روز که از خواب بلند می شوم متوجه میشوم که معنای یک سری چیزها وکلمات عوض شده و در پاره ای اوقات به فاک رفته و کلن کن فی کون گشته، در اینجا من قصد دارم به برخی از این مفاهیم مسخ شده اشاره کنم، باشد که برای آیندگان به یادگار بماند و فرزندان ما بدانند زمانی این واژه ها معنایی داشتند وناگهان معنایی دیگر یافتند!

مردم: قبلن مردم به کسانی میگفتند که بصورت واقعی وجود داشتند و در اجتماع زندگی می کردند، در حال حاضر به موجودات خیالی اطلاق می شود که از آنها در مصاحبه های تلویزیونی و تجمعات خودجوش دولتی مجوزدار! استفاده می شود!

گوساله: فرزند گاو، چیزی که قرار است روزی گاو شود...بیت : تا گوساله گاو بشه دل صاحبش آب بشه! در حال حاضر به کسانی گفته میشود که به چیزی اعتراض داشته باشند و اعتراضشان را بیان کنند.به طور کلی گوساله برای مخالفان ما به کار میرود!

بزغاله: فرزند بز، بز کوچک، دشنام کودکانه، فرم سوسولی کره بز...ایضن رجوع کنید به گوساله.

خس و خاشاک: گرد و غبار، توده ی حقیر شکل گرفته از خاک. در حال حاضر به جمعیت چند میلیون نفری اطلاق می شود که خواهان گرفتن حق و یا پس گرفتن رایشان میباشند، شعار: رای منو پس بدین بیت:خس و خاشاک تویی دشمن این خاک تویی

انتخابات: قبلن به پروسه ای گفته میشد که طی آن یک نفر پس از انجام رای گیری و شمارش آرا برای کار یا پستی برگزیده میشد، در شکل نوین این کلمه مرحله ی اول کار یعنی رای گیری انجام میشود ولی مرحله ی بعدی لزومی ندارد و برگزارکنندگان میتوانند خودشان نتیجه را حدس بزنند. به این عمل قبلن انتساب گفته میشد!

همجنس باز: کسی که گرایشات جنسی به همجنسان خود دارد، گی (برای جنس مذکر) ، لزبین (برای جنس مونث). این واژه جزو کلماتی ست که وجود خارجی آن از سه سال قبل به این سو نفی شده است! مخالفان این تئوری عقیده دارند که تئوری پرداز آن هیچگاه به قزوین سفر نکرده!!

آزادی مطلق: در گذشته و در جوامع دیگر به شرایطی گفته می شد که تحت آن روزنامه ها توقیف نمی شوند، زندانی سیاسی در زندانها وجود ندارد، حقوق بشررعایت می شود، آزادی بیان و آزادی بعد از بیان وجود دارد، تلویزیون های خصوصی حق فعالیت دارند، اینترنت فیل تر نمی شود، ماهواره پارازیتایز! نمیشود...در حال حاضر فقط به شرایط حاکم در ایران اطلاق می شود!!!!

ساندیس: یک نوع نوشیدنی که قبلن برای تهیه ی آن باید به فروشگاه رفته و در ازای پرداخت مبلغ ناچیزی آن را دریافت میکردی. در حال حاضر این نوشیدنی را در تجمعات خودجوش مردمی! و در ازای بهای گزاف شرافت و عزت نفس، خیرات میکنند! کسانی که در هردو زمان و از هر دو نوع ساندیس استفاده کرده اند معتقدند که ساندیس های جدید کمی مزه ی خون می دهند!

خودجوش: به حرکتی اطلاق میشد که به صورت همزمان و بدون هماهنگی قبلی وبدون تبلیغات وبدون اجبار و بدون ساندیس! در اثر به هیجان آمدن گروهی از مردم صورت می گرفت، مثال: جشن و پایکوبی مردم بعد از شکست تیم استرالیا و راهیابی به جام جهانی ۹۸ . مثال دوم: راهپیمایی میلیونی مردم در تهران در مسیر انقلاب- آزادی در تاریخ ۲۸خرداد ۸۸ برای پس گرفتن رایشان. در حال حاضر خود جوش به حرکتی گفته میشود که با تبلیغات وسیع رسانه ای و تعطیلی مدارس و ادارات و استفاده از نیروهای خودجوش شهرهای اطراف که با اتوبوس میاریمشون! و توزیع ساندیس و سکه و هزار بامبول و ..س کلک بازی دیگر همراه باشد!

حرکت مردمی: رجوع کنید به خودجوش.

اغتشاشات اخیر: به خرابکاری ها و درگیری های ترجیحن مسلحانه ای گفته میشود که به تازگی صورت گرفته باشد. در حال حاضر به هر نوع اعتراض و راه رفتن و حرف زدن و نوشتن و کتک خوردن و کشته شدن و از پل افتادن و مورد تجاوز قرار گرفتن و گاز اشک آور و باتوم خوردن و ساندیس نخوردن! و کلن هر نوع عمل و عکس العملی که از سوی مخالفان و معترضین صورت بگیرد اطلاق می شود!!

سران فتنه: این واژه قبلن وجود خارجی نداشته و معادلی برای آن پیدا نشد! در حال حاضر به کسی گفته میشود که در گذشته یا رییس جمهور بوده یا رییس مجلس و یا نخست وزیر!

نیروی انتظامی: نیرویی که مسوول حفاظت از جان و مال و ناموس ملت است و قرار است ملت با دیدن آن احساس امنیت کند، مثال ملموس: سرکار استوار در فیلمهای صمد آقا! نیروی انتظامی در حال حاضر به نیرویی گفته می شود که با همکاری بسیج مردم را سرکوب کند و کتک بزند و دستگیر کند و کلن طوری باشد که آدم با دیدن آن در جا توی شلوارش کار خرابی کند یا در برود یا خیلی که مرد یا زن باشد بایستد وکتک بخورد! شعار: نیروی انتظامی خجالت خجالت. بیت:پلیس ضد شورش بیا اینو بشورش!

ماشین نیروی انتظامی: ماشینی که قبلن در آن سربازها را در پادگان سوار میکردند و میبردند سر چهارراه یا سر پستشان پیاده میکردند. درحال حاضر از آن برای زیر گرفتن مردم در خیابان و بعد فرار کردن استفاده می شود، دزد گیر و ققل و این چیزام نداره!!

دقیقه نود: بنده تنها تعدادی از واژه ها و مفاهیم تغییر یافته را ثبت کردم، شما میتوانید برای تکمیل این فرهنگ لغات اینجانب را یاری کنید...

نظرات 15 + ارسال نظر
حسین یکشنبه 23 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 07:11 ب.ظ http://www.akslar.com

سلام . مطالب وبلاگتون بسیار جالب بود . خوشحال میشم از سایت من هم دیدن کنین . در ضمن اگه براتون مشکلی نیست خیلی خوشحال میشم من رو با نام "برترین سایت عکس" لینک کنین

دیوونه یکشنبه 23 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 07:34 ب.ظ http://yedivoneh.wordpress.com

خوندمت اما چی بگم والله

چرا شما وردپرسیا فیلترین؟

فرناز یکشنبه 23 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 08:48 ب.ظ http://farnazrad.blogfa.com

قدیمی نیستم ولی خوشم اومد.نوشته هاتون جالب و جای فکر داره..

دریا یکشنبه 23 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 08:53 ب.ظ http://www.nafahatesobh.blogfa.com

فیلم ساز و خبرنگار مستقل:
به کسی اطلاق می شود که خودش را عامل انتشار حقیقت دانسته و تمایل دارد کشف کند!! و به بقیه بفهماند که کی ندا را کشته است! در این فیلم دوست هفت قلم آرایش کرده ندا را می آوریم و احیانا به گشتی ها می گوییم نگیرندش تا بعد! بعد با متهم به قتل!!! فالوده از نوع اب معدنی! می خوریم. دوست و شریک آرش را هم می آوریم که بگوییم یک طرفه به قاضی نرفته ایم. دست آخر هم می گوییم آن خانمی که دستش تو کیفش بوده قاتل است. در تمام مثلا مستند مذکور انگلیسی حرف می زنیم که بگوییم خارجکی و بی طرفیم و وقتی استاد ندا جمله را از انگلیسی به فارسی ترجمه می کند ، آنقدری فارسی می فهمیم که بگوییم No !!!!!!!!

مرجان . در جستجوی خویشتن . یکشنبه 23 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 10:09 ب.ظ http://marjancomrade.wordpress.com/

رئیس جمهور : قبلا به کسی میگفتن که مردم انتخابش کرده بودن واسه اداره ی کشور . الان به کسی میگن که خودش خودش رو انتخاب میکنه . واسه ... به کشور
از ویژگی های بارز این جاندار جدید اینست که در روز روشن در چشمان میلونها انسان خیره میشود و با اعتماد بنفس کامل میگوید : شما وجود ندارید ...

آفام یکشنبه 23 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 11:45 ب.ظ http://ryuk.blogfa.com


کلی اعصابم خورد شد از پست تکراری ولی خوندم تا رسیدم به "سران فتنه: این واژه قبلن وجود خارجی نداشته و معادلی برای آن پیدا نشد! در حال حاضر به کسی گفته میشود که در گذشته یا رییس جمهور بوده یا رییس مجلس و یا نخست وزیر!" 4 روز بود داشتم فکر میکردم من اینو کجا شنیده بودم. راحت شدم.بخشیدم به خاطر پست تکراری. :دی

سیروس دوشنبه 24 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 12:48 ق.ظ http://www.justtired.blogfa.com

آقا در کنار سادندیس یه گیومه باز کنید ساندویچ سرد رو هم اضافه کنید!
خیل عضیم شرکت کننده های این جور جاها گرسنه هم می شوند

alone bunny دوشنبه 24 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 01:21 ق.ظ http://www.bitter-smile.blogfa.com

سلام
قبلا خونده بودم.آخی،منم قدیمی شدم!
اما متوجه این قضیه نبودم که شما بلاخره چربی بدنتونو تایید کردید.قبلا همش گوشت و ماهیچه و امثالهم بود!؟
سپس اصلا به من مربوط نیست،ولی کن فیکون!
در اخر من قدیما کمک فرموده بودم،آها راجع به اسم محمود بود؛ همون!

مانا مانید

alone bunny دوشنبه 24 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 01:26 ق.ظ

پ.ن:
تختخواب دو نفره: قبلا منظور یک نوع از تختخواب بود که مورد استفاده دو نفر قرار می گرفت.الان یک نوعشه که یکی همه جارو اشغال میکنه! به یه وبلاگ هم گفته میشه! شما اگه دو نفر توش پیدا کردید،ما هم پیدا می کنیم

دیگه واقعا مانا مانید

Mute Vision دوشنبه 24 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 03:36 ق.ظ http://mute-vision.blogspot.com

داریم بر میگردیم عقب ، مثل 15 سال پیش با یک تفاوت که این دفعه ذهن ها بیدارند ، می فهمند ، می دونند زندگی اینی نیست که این ها براشون ساختند .

فرنوش سه‌شنبه 25 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 11:03 ق.ظ

من 4 سال پیش این فیلم . دیدم محشره توپپپپپپپپپپپپپپپپپ

بهبوهه سه‌شنبه 25 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 12:25 ب.ظ http://lahzehayenabeman.blogfa.com/

ساندیس...گسترش پیدا می کنه مفهوم واژه ها
منتظر ساندیس هستیم

باران پنج‌شنبه 27 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 02:58 ب.ظ http://www.bojd.blogfa.com

سینیور قشنگ بود مرسی مهربان

danaye kol شنبه 26 تیر‌ماه سال 1389 ساعت 01:34 ق.ظ

yani khaaaaaaaaaak barsaret ba in neveshtehaye mozakhrafet!akhe badbakhte gharbzade to chera gom nemishi hamoonjayi ke sangesho be sine mizani?!boro k dige inghad herse in mamlekato nakhorio vaghteto paye internet baraye neveshtane in arajif hadar nadi!akhe naghdam hadi dare to o amsale to hichvaght razi nemishin hamoon liyaghatete beri koone oonvariyaro belisi...khaaaaaaaaaaaaak bar saret

اگه گورمو گم کنم برم تو و امثال تو به هدفتون میرسین

۱ پنج‌شنبه 11 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 04:03 ق.ظ

ساندیس: یک نوع نوشیدنی که قبلن برای تهیه ی آن باید به فروشگاه رفته و در ازای پرداخت مبلغ ناچیزی آن را دریافت میکردی. در حال حاضر این نوشیدنی را در تجمعات خودجوش مردمی! و در ازای بهای گزاف شرافت و عزت نفس، خیرات میکنند! کسانی که در هردو زمان و از هر دو نوع ساندیس استفاده کرده اند معتقدند که ساندیس های جدید کمی مزه ی خون می دهند!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد